Under 1900-talet övergavs skönhet som slutmål för konsten. Politiseringen av skönhet flyttade konstnärernas tyngdpunkt från seriösa konstverk till mer angelägna projekt. Skönhetens politiska och ekonomiska associationer misskrediterade den också.
Arthur Danto skrev ”The Abuse of Beauty” för att avslöja denna trend. Han föreslår att vi bör återta skönhet som ett mål och sluta försöka efterlikna andra. I stället bör vi fokusera på att odla en genuin uppskattning av oss själva.
Flera filosofer har försökt definiera skönhet. Aristoteles, Platon och David Hume hade alla olika uppfattningar om skönhet. Symmetri gör till exempel inte ett föremål vackert. Ett annat exempel på en avvikelse är en stjärna. Skönhet är ofta subjektiv. En persons sinnen och förmåga att uppfatta skönhet är subjektiva, och det som ser bra ut för dem kanske inte är vackert för en annan person. På samma sätt uppfattar vi skönhet på olika sätt i olika situationer och i olika miljöer.
Men även om konst har en subjektiv uppfattning om skönhet har den ändå ett viktigt syfte: att ge njutning åt sinnena. Denna process bör förbli personlig och bör inte dikteras av kritiker eller populär acceptans. Denna ständiga spänning mellan individuell smak och allmän acceptans av skönhet har förblivit ett kännetecken för konstvärlden. Lyckligtvis har de flesta 1900-talsfilosofer övergivit detta ämne helt och hållet. Men det är värt att överväga de många aspekterna av skönhet i konsten. Så vad vet vi om skönhet?
Hur man hittar en skönhetsbutik
En skönhetsbutik är en detaljhandelsanläggning som säljer varor för skönhetsindustrin. Salongspersonalens behov varierar från kund till kund, så skönhetsbutiker måste ha olika produktsortiment för varje segment. Dessutom hjälper skönhetsskolor eleverna att lära sig hur man använder vissa produkter på olika hudtyper. Att använda rätt skönhetsartiklar är viktigt för att salongsfolk ska kunna hålla jämna steg med efterfrågan. Här är några tips som hjälper dig att hitta den perfekta skönhetsbutiken för din salongsverksamhet.
Sök efter en välrenommerad distributör av skönhetsartiklar. Kontrollera om de är pålitliga och har god produktkvalitet. Vissa distributörer erbjuder gratisprover så att du kan testa deras produkter innan du köper dem. Se också till att kontrollera vinstmarginalerna för varje produkt. Generellt sett har skönhetsleverantörsbranschen en vinstmarginal på 40 procent. Kostnaderna för att starta en butik för skönhetsartiklar är de näst högsta. Det är dock viktigt att undersöka den genomsnittliga vinstmarginalen för skönhetsleverantörsindustrin innan du investerar i en butik.
Detektera din kundbas. Du bör identifiera din kundbas genom att undersöka dina lokala konkurrenter. Notera deras produktutbud, kundservice, priser och andra affärsaspekter. När du har identifierat en nisch på marknaden ska du skapa en marknadsföringsstrategi. Fokusera sedan på att locka till dig kunder. Om du inte kan tillgodose kundernas behov i din målgrupp kommer du att ha svårare att konkurrera med befintliga butiker för skönhetsartiklar.
Starta en skönhetssalong
För att starta en skönhetssalong måste du bestämma dig för vilken typ av verksamhet du ska driva. Det är bäst att ha en idé om vilka tjänster du vill erbjuda, den allmänna platsen och prisklassen. Därefter måste du bestämma licenskraven och den juridiska strukturen för ditt företag. När du har bestämt dig för platsen är det dags att fullfölja de nödvändiga stegen för att få äganderätt till ditt företag. Här är några tips för att bestämma hur mycket du ska ta betalt för dina tjänster.
Av de vanligaste tjänsterna som erbjuds av skönhetssalonger är nagelsalonger bland de mest populära och lönsamma. De är specialiserade på tjänster för händer och fötter, inklusive hårklippning och styling. Som ett resultat av detta är nagelsalonger bland de mest lönsamma typerna av skönhetssalonger, tack vare att kunderna återkommer. En skönhetssalong kan vara en liten, oberoende verksamhet som drivs av en person, eller en stor verksamhet med flera platser.
Om du vill locka till dig fler affärer bör du främja en viss nisch eller specialitet. Genom att erbjuda fler tjänster som inte är allmänt tillgängliga kan du skapa trovärdighet och locka till dig lojala kunder. Du bör också överväga att skaffa skönhetssalongprodukter från distributörer – både grossister och lokala – för att se till att du kan tillgodose dina kunders behov. Kom ihåg att utbilda all din personal väl så att de kan upprätthålla ett professionellt rykte. Om du är nybörjare på området skönhetssalonger får du här några tips för att komma igång:
Makeupens historia
Sminkets historia är en intressant historia. Innan sminket blev populärt genom Hollywood målade kvinnor sina ansikten med pulver och pigment. De gamla egyptierna använde också smink, till exempel mineraloljor och olika växter för färgning och skydd mot solen. I Kina användes rispulver som smink, och kineserna målade också sina naglar för att visa social status. Kvinnor i antikens Grekland använde blyfärg, eller ceruse, för att färga sina ansikten. Vissa kvinnor bar till och med falska ögonbryn gjorda av oxhår.
Kvinnor använder smink för att göra sig mer attraktiva för män, eftersom de känner sig mindre synliga. Oavsett om de försöker vara mer attraktiva, mer självsäkra eller mer självsäkra hjälper smink dem att framstå som mer attraktiva. Viss forskning visar att 44 procent av kvinnorna tror att om de visar sitt ansikte offentligt skulle det få andra att behandla dem annorlunda. Även om rädslan inte är helt rationell stöder vetenskapen denna tro. Kvinnor som bär djärvare smink kan uppfattas som mer promiskuösa.
När du sminkar dig bör du alltid tänka på din hudtyp. Det är tillrådligt att välja ett puder som är tillräckligt ljust för att smälta in i din hudton. Feta områden är mer benägna att drabbas av akne. Smink som innehåller doftämnen kan irritera din hud. Om du letar efter ett puder som kan skydda din hud och lägga till en antydan till färg är Colorescience mineralpuderformel idealisk. Detta puder är lätt och lätt att applicera, och det hjälper till att hålla ditt ansikte ljust och felfri.