SEO är processen att optimera en webbplats för att förbättra dess sökplacering. Det handlar dock inte bara om sökmotorplaceringar. För att optimera din webbplats så att den hamnar högst upp i Googles sökresultat måste du se till att den kan nås av Google.
Detta är inte alltid möjligt, och du måste studera de andra rankingfaktorerna, till exempel användarnas beteende. I den här artikeln diskuterar vi tre viktiga delar av en SEO-strategi.
För det första ska du se till att ditt innehåll är unikt. Använd unika webbadresser för varje del av innehållet. Sökmotorerna använder dessa URL:er för att avgöra om innehållet på en sida är relaterat till den sökfråga som angetts. Om innehållet ändras bör du uppdatera URL:erna för varje ändring för att undvika dubbelt innehåll. Du kan också använda olika format av innehåll för att öka din sökbarhet. Den här metoden börjar med sökordsforskning. Dessutom ska du se till att innehållet på din sida är relevant för de nyckelord som du använder i din SEO.
Slutligt ska du se till att dina webbsidor följer Googles riktlinjer. Sökmotorernas crawlers läser HTML:en på din sida och letar efter synligt och osynligt innehåll. Denna process innebär att miljarder webbsidor och relationerna mellan dem analyseras. När innehållet har identifierats använder sökmotorerna sina algoritmer för att rangordna dem. I de flesta fall kommer sökmotorerna att prioritera de sidor som matchar de nyckelord som användarna skriver in. När besökare söker efter en produkt eller tjänst väljer de det första resultatet som visas på sökresultatet.
Vad är sökmotoroptimering?
SEO (sökmotoroptimering) är en process för att få din webbplats högre upp på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Det handlar om att följa sökmotorernas riktlinjer och ge svar på kundernas frågor. SEO är samtidigt en försäljningskanal och en metod för kundundersökningar. Målet är att bättre förstå dina kunder, ge dem svar på deras frågor och öka trafiken. SEO-processen kombinerar strategiska och tekniska element för att uppnå bästa möjliga resultat.
En sökning på ”Mailchimp guides and tutorials” ger till exempel ett korrekt sökresultat. Google förstår avsikten med denna sökning och levererar Mailchimp:s egen sida som det främsta organiska resultatet. Genom att tillhandahålla ett hjälpsamt sökresultat ger Google en bra användarupplevelse och tjänar pengar på det genom att människor litar på deras tjänst. Ett bra sökresultat uppmuntrar därför användarna att klicka på det. Google drar nytta av användarnas förtroende genom att leverera relevanta resultat som ger värde.
SEO förbättrar din webbplats rankning och organiska trafik genom att förbättra kvaliteten på ditt innehåll. Processen innebär att man förbättrar centrala sökmotorkomponenter, t.ex. titlar, innehåll och bilder, och att man förbättrar webbplatsens tekniska hälsa. En SEO-kampanj börjar med sökordsforskning, vilket innebär att du undersöker din webbplats konkurrenters rankning och potentiella kunders sökord. Genom att förstå dessa termer kan du bättre optimera innehållet och skapa nytt innehåll som ökar din ranking.