Daniel Mühlbach, Footway och service

Bland de många kända webbutiker som kommer från Sverige, är Footway en av de större. Även om företaget är relativt ungt, har de snabbt tagit viktiga andelar och allt fler väljer detta företag vid köp av skor på nätet. Daniel Mühlbach som är grundare till bolaget har i intervjuer talat om vad som kan ha bidragit till framgångarna och vad som ligger till grund för deras arbetsform. I stor utsträckning är det ett skoföretag som vilket som helst. Dock kom man att börja verka på nätet snabbt för sin tid. Någonting som utmärker Footway är dock ambitionerna att ge riktigt bra service. Det finns helt klart olika sätt att vinna kunder och priset är någonting som ofta blir en väg framåt. Daniel och övriga bakom denna skojätte har, utifrån sett, valt att jobba med med andra frågor.

Först och främst är utbudet stort. Tillräckligt för att de flesta enkelt skall kunna hitta vad de söker. Detta i kombination med att man har en nära relation till kunderna och strävar efter totalupplevelser, har visat sig fungera! Servicen är personlig och snabb. Vid sidan av detta erbjuds alltid fria returer och snabb hantering. Vid beställning av skor kan varorna ofta komma fram redan efter en dag! Även om man planerar in att köpa skor under helgen, kan man snabbt ersätta sina butikssessioner med en sådan butik! Varorna hinner troligtvis fram ändå, redan innan köpet skulle bli.

Snabbhet

Att minska leveranstiderna är någonting som är viktigt inte bara för att man skall kunna räkna hem vinster snabbt. Det är minst lika viktigt ur kundens perspektiv. Har de allt för lång väntetid för att få sina saker från butiken, kan de lika gärna handla i stan. Hos Footway finns en ambition som ställer en hel del krav på effektivitet och de är kända för att hantera detta.

De många betallösningarna har också för många en tung vikt. Det är inte alla som känner sig bekväma med att handla via kort. Istället efterfrågas fakturor eller andra sådana hanteringsformer. Detta för att man skall kunna titta på sina inköp innan man betalar någonting. Skulle de skor man handlat inte leva upp till kraven, är det gratis att reklamera.